Home » Marketing en Communicatie » Oranjebarometer: welke merken haken in op de Olympische Spelen

Oranjebarometer: welke merken haken in op de Olympische Spelen

Na het WK haken adverteerders ook steeds vaker in op de Olympische Spelen. Al 23 activatie campagnes staan op de Olympische actie teller, die in kaart brengt welke Olympische campagnes er lopen in Nederland. Doel is consumenteninzichten te krijgen over kennis, houding en gedrag op marketing activiteiten van merken die inhaken op de Olympische Spelen.

Opvallend is dat Olympische sponsors P&G, Visa en GE in Nederland kansen laten liggen, daar ze hun sponsorship niet commercieel inzetten.

Om een goed en actueel beeld te krijgen van Olympische inhaakcampagnes die lopen is er vanaf heden een Olympische Actie Teller. Steeds geven we updates van nieuwe Olympische activatie campagnes die van start gaan en houden we bij hoeveel Olympische activatie campagnes er lopen. Rond de EK2012 telde we 241 inhaakacties voor de OS verwachten we maximaal 50 Olympische activatie campagnes.

Als startpunt is in kaart gebracht welke Olympische activatie campagnes er nu lopen bij de officiële sponsors Olympische Spelen: Coca Cola, Mc Donalds, Dow, GE, Atos Origin, Visa, Panasonic, Samsung, P&G, en Omega. Hetzelfde is gedaan bij de partners van NOC NSF: Randstad, DSM, NS, Unilever, Ernst&Young en Lotto. Ondanks dat er een aantal business-to-business bedrijven tussen zitten zijn alle NOC NSF actief met activatie campagnes inclusief NOC NSF zelf.

Eerste trends die we waarnemen zijn:

  • De meeste Olympische campagnes werken met alleen een thema en veel minder met een platform om doelgroepen actief te betrekken bij Olympische boodschap
  • Meest gehanteerde activatie aanbod is “win een trip naar OS in Londen”
  • Inzet van vernieuwende interactie zoals social media, apps zeker door business-to-business bedrijven is erg beperkt toegepast

De Oranjebarometer is een initiatief van Trenbox en Activate&co. Volg het laatste nieuws hierover opwww.oranjebarometer.nl

Over Ruud Heijnen

Bekijk ook

(Brain)storm schade: werken met thema’s is half werk

Als schrijver hebben wij een diepgewortelde neiging om te denken in thema’s. Niet in de …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *