Customer Experience is geen franje aan de Customer Journey maar een essentiële voorwaarde voor het creëren van onderscheiden vermogen. KPMG deed onderzoek binnen de financiële sector en geeft aan de hand van een infographic inzicht in de rol van Customer …
Lees verder »Tips om de klantbeleving in uw organisatie te verbeteren – deel 3
In deze column geeft Sydney Brouwer, spreker & Specialist Klantgerichtheid maandelijks een tip om de klantbeleving van uw organisatie te verbeteren. Sydney Brouwer’s Customer Support Tip 3: Vier factoren die elke klant enthousiast maken De eerste 2 tips om de …
Lees verder »Van ‘product- en kanaal’ naar ‘klant denken’
Onlangs spraken wij Ralph van Dam, Head of Digital, Centraal Beheer Bedrijven. Op 27 maart is Ralph spreker op het event: Next in Finance; Customer Experience & Data Driven Innovation. Wij stelden hem onder meer de vraag: zit de zakelijke …
Lees verder »Integrale klantenreis levert waardevolle inzichten op
Univé had in twee jaar maar liefst 25 klantenreizen op de planning staan. De eerste reizen leverden een heleboel verbeterpunten én een dilemma op: wat te doen met alle uitkomsten uit de klantreizen en vooral waar te beginnen? Dus besloot …
Lees verder »Klanttevredenheid begint bij tevreden medewerkers
Stap voor stap verbeterde de tevredenheid van de klanten van Achmea. Maar volgens de medewerkers stelde Achmea het klantenbelang niet altijd centraal. Rara, hoe kan dat? “Een interessante combinatie van marketingcommunicatie en verandermanagement, zo omschrijft José Rouwenhorst haar baan als …
Lees verder »Tips om de klantbeleving in uw organisatie te verbeteren – deel 2
In deze column geeft Sydney Brouwer, spreker & Specialist Klantgerichtheid maandelijks een tip om de klantbeleving van uw organisatie te verbeteren. Sydney Brouwer’s Customer Support Tip 2: De eerste tip gemist? Lees deze hier terug! Managers, zo stimuleer en faciliteer …
Lees verder »Hoe persoonlijk mag digitale marketing worden?
In aanloop naar het congres Customer Experience en Data Driven Innovation, spraken wij Lars van de Ven. Lars is sinds 1 januari 2016 werkzaam voor het programmateam Innovatie & Fintech van de Autoriteit Financiële Markten. Binnen de AFM houdt Lars …
Lees verder »De voorkeur van de lezer moet de tekstopbouw bepalen
Het is opvallend hoe vaak de lezers van een dik rapport meteen doorbladeren naar de conclusies of aanbevelingen achterin het document. Er zijn maar weinig lezers die starten met de inleiding en vervolgens pagina voor pagina het rapport tot zich …
Lees verder »Laat het toetsenbord wachten: orden eerst uw ideeën
Het vraag/antwoord-principe is een belangrijke pijler van de Delta Denk-methode: de centrale vraag van onze lezer moet uitgangspunt zijn van ons denken en schrijven. De tekst die we produceren kan dan gezien worden als het (samengestelde) antwoord op die vraag. …
Lees verder »Schrijven is het beantwoorden van de vragen van uw lezer
Schrijven is geen éénrichtingscommunicatie waarbij wij onze gedachten op papier zetten en naar anderen verzenden. Schrijven is een interactief proces waarbij de lezer voortdurend in beeld moet zijn. Zeker als we schrijven in opdracht of op verzoek, moet onze tekst …
Lees verder »(Brain)storm schade: werken met thema’s is half werk
Als schrijver hebben wij een diepgewortelde neiging om te denken in thema’s. Niet in de laatste plaats dankzij het schrijfonderwijs: als student werd ons immers aangeraden om eerst een inhoudsopgave maken voordat we gaan schrijven. En wat is een inhoudsopgave …
Lees verder »Goed schrijfwerk begint met een goede opdracht
Het schrijven van een memo, notitie of rapport is eigenlijk net een project. Hoewel we soms als schrijver onze eigen opdrachtgever zijn, schrijven we in de meeste gevallen op verzoek. De opdrachtverstrekking en intake hebben doorgaans weinig om het lijf. …
Lees verder »‘Stijging hypotheekrente leidt niet tot dramatische situaties’
Je wordt niet de grootste hypotheekbank van Nederland zonder er verstand van te hebben. Eén van de mensen binnen de Rabobank die kennis van zaken heeft, is senioreconoom Paul de Vries. Hij is een van de sprekers op het Hypotheken-Next-congres …
Lees verder »Effectief beïnvloeden voor Financials; Tips vanuit de praktijk
Interview met Roy Verhoeven en Carel van de Koppel De rol van de financiële afdeling is veranderd; de financiële functie neemt een prominentere rol in bij strategie en besluitvorming. Als financieel specialist zijn uw plannen, analyses en adviezen belangrijk voor …
Lees verder »Sleutel voor groene groei ligt in de stad
Steden zijn de motoren van de wereldeconomie: ongeveer 80 procent van alle economische activiteiten vindt er nu al plaats en in 2050 woont waarschijnlijk70 procent van de wereldbevolking in steden. Nu al zorgen steden voor 80 procent van het energieverbruik, de CO2-uitstoot en wereldwijde afvalproductie. Daarmee spelen (mega)steden de komende ...
Lees verder »‘Overheid kan veiligheid vlees niet waarborgen’
Fraude is schering en inslag in de vleesbranche. Ook lukt het overheid en branche niet om de veiligheid van het vlees dat in de schappen ligt te waarborgen. Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een rapport over het Nederlandse vlees dat in de winkels ligt. Niet alleen het in ...
Lees verder »Video-interview met John van den Herik, CEO Lief! Lifestyle
Lief Lifestyle, bekend geworden door kleurrijke baby- en kinderkleding, is inmiddels uitgegroeid tot een lifestyle merk voor zowel kinderen als volwassenen. John van den Herik, CEO, is één van de sprekers van het congres Future Shopping op 26 september a.s. in Amsterdam. John zal vanuit zijn eigen ervaring vertellen hoe ...
Lees verder »Zes succesfactoren voor Business Development Managers
Veel commerciële professionals hebben een bloedhekel aan telefonische acquisitie. Succesvolle Business Development Managers hebben hier geen last van. Want zij kennen de zes succesfactoren: Alle eerste contacten zijn zinvolDe vergissing die in de praktijk vaak wordt gemaakt is te veronderstellen dat acquisitie (in brede betekenis) alleen succesvol is als deze ...
Lees verder »Business model transformeren: hoe moet dat?
Er zijn drie belangrijke ontwikkelingen die uw business model radicaal onder druk kunnen zetten: Internet, mobile devices, social media Big Data 3D printing Iedereen die zich verdiept heeft in het business model van iTunes of het succesverhaal van Google weet wat het nut van business modelling is. Deze voorbeelden zijn ...
Lees verder »Interview met Martijn Arets – Future of Shopping
Martijn, ik zal je even kort introduceren. Leuk dat jij komt spreken op ons congres Future of Shopping op 10 oktober in Amsterdam. Wij hebben jou benaderd omdat we jou kennen via onze collega's Joost en Désirée. Zij hebben jouw verhaal over brand expedition al een keer gehoord en toen ...
Lees verder »Dynamiek financiële sector de grootste uitdaging voor marketeers
Door: Pascal Spelier, Managing Consultant All Channel Experience bij Capgemini Consulting en eigenaar van en blogger bij www.finno.nl De afgelopen vijf jaar was de dynamiek in de financiële sector groter dan in de decennia ervoor. In 2008 werden we geconfronteerd met een kredietcrisis, die eigenlijk nog steeds voortduurt. Belangrijke vraag ...
Lees verder »Checklist voor waardevolle content
Deze content checklist (gezien op het blog van Ahava Leibtag) is handig tijdens het creëren van content. Het helpt je om de onderdelen van content marketing overzichtelijk te maken. Hiermee kun je je vervolgens helemaal verdiepen in de content zelf. Content checklist De checklist gebruikt 5 onderdelen: Vindbaarheid (zoals h1 ...
Lees verder »Kansen voor aanbieders financiële producten
De financiële sector heeft het zwaar. Klantrelaties zijn veranderd en de positie van de financiële sector en dus jouw merk verslechteren. Wat vraagt dit van de marketeers? In aanloop naar de opleiding Marketing in de Financiële Sector vroegen wij Frans Appels, Netprofiler, waar de kansen liggen voor de financiële sector. ...
Lees verder »Content Marketing: waar begin je?
Content Marketing is het nieuwe buzz word van de afgelopen maanden en het zoekvolume op deze term is verdrievoudigd sinds 2011. Content Marketing op zich is geen nieuw concept. Sinds we aan retail doen wordt er al op vele manieren content gepubliceerd en verspreid, zoals folders, catalogi, give aways, enzovoorts. ...
Lees verder »Maxim Schram over: De status van crowdsourcing
De status van crowdsourcing Crowdsourcing is voor velen inmiddels geen onbekend begrip meer. Zelfs als je de term niet kent ben je er zeker al wel eens mee in aanraking gekomen. Maar heeft het de belofte waargemaakt? De term "crowdsourcing" is in 2007 bedacht door de Amerikaanse journalist Jeff Howe. ...
Lees verder »Arian Buurman over interactieve reclame met Ster Extra
Ruim 45 jaar geleden werd de eerste reclame op de Nederlandse televisie uitgezonden. Een jaar later volgde de eerste radioreclame. Het medialandschap is sindsdien oneindig veel groter en vooral interactiever geworden: we kijken, we luisteren, we twitteren, we surfen. En dat het liefst allemaal tegelijk. Een interessante ontwikkeling waar Ster ...
Lees verder »Oranjebarometer: welke merken haken in op de Olympische Spelen
Na het WK haken adverteerders ook steeds vaker in op de Olympische Spelen. Al 23 activatie campagnes staan op de Olympische actie teller, die in kaart brengt welke Olympische campagnes er lopen in Nederland. Doel is consumenteninzichten te krijgen over kennis, houding en gedrag op marketing activiteiten van merken die ...
Lees verder »Norbert Mirani , op 23 november bij Consumententrends.
Lees hier zijn commentaar op de trendrede van 11 september: "Op dinsdag 11 september is voor de derde keer de TrendRede uitgesproken. De trendrede is een cadeau voor burgers, bedrijven en bestuurders in Nederland en wordt belangeloos samengesteld door een groep trendwatchers. Door hun kennis te bundelen willen zij een ...
Lees verder »Van Trends naar Authentic Brands
We zien in marketingcommunicatie talloze trends die er toe doen. Denk daarbij aan hoe als bedrijf nog veel meer klantgericht te worden of hoe je als bedrijf en merk je digitaal het beste kunt profileren of presenteren. Feit is dat intussen zeer veel consumenten en burgers bedrijven, managers en zelfs ...
Lees verder »Yuri van Geest over: De toekomst van Quantified Self
Quantified Self (QS) betreft de verzamelterm voor alle mobiele (sensor) technologieën die ons leven in het algemeen en onze geestelijke en lichamelijke gezondheid in het bijzonder meet en optimaliseert. Dit gebeurt veelal via de mobiele telefoon, soms verrijkt met draadloos verbonden sensorapparatuur die op of in het lichaam wordt gedragen. ...
Lees verder »
Euroforum Blog Het kennis blog van Euroforum