Marketing en Communicatie

Klanttevredenheid begint bij tevreden medewerkers

Stap voor stap verbeterde de tevredenheid van de klanten van Achmea. Maar volgens de medewerkers stelde Achmea het klantenbelang niet altijd centraal. Rara, hoe kan dat? “Een interessante combinatie van marketingcommunicatie en verandermanagement, zo omschrijft José Rouwenhorst haar baan als …

Lees verder »

Hoe persoonlijk mag digitale marketing worden?

In aanloop naar het congres Customer Experience en Data Driven Innovation, spraken wij Lars van de Ven. Lars is sinds 1 januari 2016 werkzaam voor het programmateam Innovatie & Fintech van de Autoriteit Financiële Markten. Binnen de AFM houdt Lars …

Lees verder »

Goed schrijfwerk begint met een goede opdracht

Het schrijven van een memo, notitie of rapport is eigenlijk net een project. Hoewel we soms als schrijver onze eigen opdrachtgever zijn, schrijven we in de meeste gevallen op verzoek. De opdrachtverstrekking en intake hebben doorgaans weinig om het lijf. …

Lees verder »

Sleutel voor groene groei ligt in de stad

Steden zijn de motoren van de wereldeconomie: ongeveer 80 procent van alle economische activiteiten vindt er nu al plaats en in 2050 woont waarschijnlijk70 procent van de wereldbevolking in steden. Nu al zorgen steden voor 80 procent van het energieverbruik, de CO2-uitstoot en wereldwijde afvalproductie. Daarmee spelen (mega)steden de komende ...

Lees verder »

‘Overheid kan veiligheid vlees niet waarborgen’

Fraude is schering en inslag in de vleesbranche. Ook lukt het overheid en branche niet om de veiligheid van het vlees dat in de schappen ligt te waarborgen. Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een rapport over het Nederlandse vlees dat in de winkels ligt. Niet alleen het in ...

Lees verder »

Video-interview met John van den Herik, CEO Lief! Lifestyle

Lief Lifestyle, bekend geworden door kleurrijke baby- en kinderkleding, is inmiddels uitgegroeid tot een lifestyle merk voor zowel kinderen als volwassenen. John van den Herik, CEO, is één van de sprekers van het congres Future Shopping op 26 september a.s. in Amsterdam. John zal vanuit zijn eigen ervaring vertellen hoe ...

Lees verder »

Zes succesfactoren voor Business Development Managers

Veel commerciële professionals hebben een bloedhekel aan telefonische acquisitie. Succesvolle Business Development Managers hebben hier geen last van. Want zij kennen de zes succesfactoren: Alle eerste contacten zijn zinvolDe vergissing die in de praktijk vaak wordt gemaakt is te veronderstellen dat acquisitie (in brede betekenis) alleen succesvol is als deze ...

Lees verder »

Business model transformeren: hoe moet dat?

Er zijn drie belangrijke ontwikkelingen die uw business model radicaal onder druk kunnen zetten: Internet, mobile devices, social media Big Data 3D printing Iedereen die zich verdiept heeft in het business model van iTunes of het succesverhaal van Google weet wat het nut van business modelling is. Deze voorbeelden zijn ...

Lees verder »

Interview met Martijn Arets – Future of Shopping

Martijn, ik zal je even kort introduceren. Leuk dat jij komt spreken op ons congres Future of Shopping op 10 oktober in Amsterdam. Wij hebben jou benaderd omdat we jou kennen via onze collega's Joost en Désirée. Zij hebben jouw verhaal over brand expedition al een keer gehoord en toen ...

Lees verder »

Dynamiek financiële sector de grootste uitdaging voor marketeers

Door: Pascal Spelier, Managing Consultant All Channel Experience bij Capgemini Consulting en eigenaar van en blogger bij www.finno.nl De afgelopen vijf jaar was de dynamiek in de financiële sector groter dan in de decennia ervoor. In 2008 werden we geconfronteerd met een kredietcrisis, die eigenlijk nog steeds voortduurt. Belangrijke vraag ...

Lees verder »

Checklist voor waardevolle content

Deze content checklist (gezien op het blog van Ahava Leibtag) is handig tijdens het creëren van content. Het helpt je om de onderdelen van content marketing overzichtelijk te maken. Hiermee kun je je vervolgens helemaal verdiepen in de content zelf. Content checklist De checklist gebruikt 5 onderdelen: Vindbaarheid (zoals h1 ...

Lees verder »

Kansen voor aanbieders financiële producten

De financiële sector heeft het zwaar. Klantrelaties zijn veranderd en de positie van de financiële sector en dus jouw merk verslechteren. Wat vraagt dit van de marketeers? In aanloop naar de opleiding Marketing in de Financiële Sector vroegen wij Frans Appels, Netprofiler, waar de kansen liggen voor de financiële sector. ...

Lees verder »

Content Marketing: waar begin je?

Content Marketing is het nieuwe buzz word van de afgelopen maanden en het zoekvolume op deze term is verdrievoudigd sinds 2011. Content Marketing op zich is geen nieuw concept. Sinds we aan retail doen wordt er al op vele manieren content gepubliceerd en verspreid, zoals folders, catalogi, give aways, enzovoorts. ...

Lees verder »

Maxim Schram over: De status van crowdsourcing

De status van crowdsourcing Crowdsourcing is voor velen inmiddels geen onbekend begrip meer. Zelfs als je de term niet kent ben je er zeker al wel eens mee in aanraking gekomen. Maar heeft het de belofte waargemaakt? De term "crowdsourcing" is in 2007 bedacht door de Amerikaanse journalist Jeff Howe. ...

Lees verder »

Arian Buurman over interactieve reclame met Ster Extra

Ruim 45 jaar geleden werd de eerste reclame op de Nederlandse televisie uitgezonden. Een jaar later volgde de eerste radioreclame. Het medialandschap is sindsdien oneindig veel groter en vooral interactiever geworden: we kijken, we luisteren, we twitteren, we surfen. En dat het liefst allemaal tegelijk. Een interessante ontwikkeling waar Ster ...

Lees verder »

Oranjebarometer: welke merken haken in op de Olympische Spelen

Na het WK haken adverteerders ook steeds vaker in op de Olympische Spelen. Al 23 activatie campagnes staan op de Olympische actie teller, die in kaart brengt welke Olympische campagnes er lopen in Nederland. Doel is consumenteninzichten te krijgen over kennis, houding en gedrag op marketing activiteiten van merken die ...

Lees verder »

Norbert Mirani , op 23 november bij Consumententrends.

Lees hier zijn commentaar op de trendrede van 11 september: "Op dinsdag 11 september is voor de derde keer de TrendRede uitgesproken. De trendrede is een cadeau voor burgers, bedrijven en bestuurders in Nederland en wordt belangeloos samengesteld door een groep trendwatchers. Door hun kennis te bundelen willen zij een ...

Lees verder »

Van Trends naar Authentic Brands

We zien in marketingcommunicatie talloze trends die er toe doen. Denk daarbij aan hoe als bedrijf nog veel meer klantgericht te worden of hoe je als bedrijf en merk je digitaal het beste kunt profileren of presenteren. Feit is dat intussen zeer veel consumenten en burgers bedrijven, managers en zelfs ...

Lees verder »

Yuri van Geest over: De toekomst van Quantified Self

Quantified Self (QS) betreft de verzamelterm voor alle mobiele (sensor) technologieën die ons leven in het algemeen en onze geestelijke en lichamelijke gezondheid in het bijzonder meet en optimaliseert. Dit gebeurt veelal via de mobiele telefoon, soms verrijkt met draadloos verbonden sensorapparatuur die op of in het lichaam wordt gedragen. ...

Lees verder »