Data

Customer experience management is tegenwoordig essentieel

Customer experience management is essentieel om relevant te zijn en blijven voor klanten. Financiële organisaties bevinden zich namelijk in een snel veranderende omgeving boordevol transities, wet- en regelgeving en nieuwe spelers. Goede customer experience (CX) is dan ook erg belangrijk …

Lees verder »

Kabinet pakt regie op digitalisering

De ministerraad heeft op voorstel van coördinerend bewindspersoon Van Huffelen (Digitalisering) ingestemd met de werkagenda voor een veilige, inclusieve en kansrijke digitale samenleving. Het kabinet heeft in deze eerste werkagenda de thema’s ‘digitaal fundament’ en ‘digitale overheid’ uit de hoofdlijnenbrief …

Lees verder »

Energie en digitalisering kunnen niet zonder elkaar

Dat Nederland ambitieuze doelstellingen heeft gesteld voor een toekomst met hernieuwbare energie is helder. Om volledig over te stappen op hernieuwbare energie is veel informatie nodig. Het verzamelen, analyseren en duiden van al deze beschikbare data is daarbij cruciaal. Data die …

Lees verder »

Geen stroom zonder data

Dat Nederland ambitieuze doelstellingen heeft gesteld voor een toekomst met hernieuwbare energie is helder. Om volledig over te stappen op hernieuwbare energie is veel informatie nodig. Het verzamelen, analyseren en duiden van al deze beschikbare data is daarbij cruciaal. Data die …

Lees verder »

Betrouwbare data als basis voor nieuwe energiebronnen

Bron: Talent voor Transitie Dat Nederland ambitieuze doelstellingen heeft gesteld voor een toekomst met hernieuwbare energie is helder. Om volledig over te stappen op hernieuwbare energie is veel informatie nodig. Het verzamelen, analyseren en duiden van al deze beschikbare data is …

Lees verder »

Self-Sovereign Identity (SSI)

Bron: Dutchblockchaincoalition Hoewel digitalisering een efficiëntieslag teweeg heeft gebracht in dergelijke processen van overheid en bedrijfsleven, heeft het ook geleid tot grotere risico’s voor de privacy en (cyber)veiligheid. Mensen en bedrijven zijn in toenemende mate slachtoffer van datalekken, waarna gelekte …

Lees verder »

Hoe stuur je aan op regeneratief klimaatbeleid?

Er is een grote rol weggelegd voor regio’s in het behalen van de regionale en internationale klimaatdoelstellingen. Maar hoe weet je nou welke emissies er waar ontstaan en wat de regionale potentie is voor reductie en vastlegging? Hier zijn alvast …

Lees verder »

Help, ik ben Functionaris Gegevensbescherming, wat nu?

Om te beginnen: van harte gefeliciteerd! Je hebt een mooie functie met een pittige verantwoordelijkheid. Als Functionaris Gegevensbescherming (FG) ben je een absolute privacyspecialist: de onafhankelijke privacytoezichthouder die niet wijkt voor druk. Maar ook ben je de impactvolle adviseur met …

Lees verder »

Breng privacy-risico’s in kaart met de DPIA

Een DPIA staat voor ‘Data Protection Impact Assessment’. Het is een instrument om (voorafgaand aan de verwerking van persoonsgegevens) privacy risico’s van gegevensverwerking in kaart te brengen. Tevens kun je met een DPIA aantonen dat de organisatie voldoet aan de …

Lees verder »

e-Identity in de versnelling door COVID-19

Door de COVID-19 maatregelen is digitalisering in een stroomversnelling geraakt. We werken vanuit huis, volgen onderwijs op afstand en blijven digitaal in contact met anderen. Je wilt ongehinderd en snel blijven schakelen en daarvoor is e-Identity de oplossing! Digitaal machtigen, …

Lees verder »

Data & Energie: tips van experts

In aanloop naar het Data & Energie congres vroegen wij drie keynote sprekers wat de belangrijkste tips en uitdagingen zijn bij het gebruik van data om de energietransitie te versnellen en te verbeteren. Lees hieronder de tips: Ad van Wijk: “Alle duurzame …

Lees verder »

114 miljoen euro privacyboetes in EU

Europese landen hebben tot nu toe voor 114 miljoen euro aan privacyboetes opgelegd. Dit blijkt uit een inventarisatie van advocatenkantoor DLA Piper. Het betreft boetes die sinds 25 mei 2018 zijn uitgedeeld onder de Europese privacywet GDPR, oftewel de Algemene …

Lees verder »

Kabinet: Burgers verdienen betere uitvoering

Bron: Rijksoverheid Het kabinet hecht waarde aan een betere uitvoering van overheidstaken. Meer maatwerk voor burgers staat daarin centraal. Maatwerk dat is afgestemd op hun individuele situatie. Dat staat in de kabinetsreactie op het onderzoek ‘Regels en ruimte – Verkenning …

Lees verder »

e-Identity binnen het NS Fiets InnovatieLab

Op 12 februari 2020 vindt de 5e editie van het e-Identity congres plaats. Sjoerd Gallmann, Manager Services Innovatie & Support bij NS Stations, geeft een lezing op het congres over e-Identity binnen het NS Fiets InnovatieLab. Wij stellen Sjoerd en …

Lees verder »

14% stijging melding datalekken!

De Autoriteit ziet een serieuze stijging van het aantal gemelde datalekken. In hun nieuwsbericht hieronder geven ze toelichting over de aantallen. De zorgsector meldt de meeste datalekken. Zorgsector opnieuw koploper datalekmeldingen bij AP In de eerste helft van 2019 ontving …

Lees verder »

Data Update | eBook Smart Cities

Het bedenken en inzetten van nieuwe technologieën om problemen in de stad op te lossen is waar het om draait als je spreekt over een Smart City. Het concept van een slimme stad is zeer breed. Het is ongrijpbaar, kan …

Lees verder »

Gemeenten niet proactief met AVG

Bron: binnenlandsbestuur.nl De Tilburgse rechtenstudent Jeroen van Dijk concludeert dat gemeenten vaak pas in actie komen ná privacy-incidenten. Jeroen van Dijk deed een afstudeeronderzoek onder 187 gemeenten. Gemeenten hebben zich volgens Van Dijk maar matig voorbereid op de inwerkingtreding van …

Lees verder »

AVG-beheersing en het Dunning-Kruger-effect

Bron: PMpartners Hoe voorkom je dat je door zelfoverschatting verkeerde keuzes maakt in privacymanagement? Het Dunning-Kruger effect is een psychologisch verschijnsel (een cognitieve bias). Simpel gezegd komt het erop neer dat afhankelijk van je kennis over een onderwerp je een …

Lees verder »

Predictive analytics en de financiële functie

Door de digitalisering is er een steeds grotere behoefte aan snelle toegang tot de juiste informatie op de juiste plaats en op de juiste tijd. Meer en meer organisaties en finance professionals gebruiken predictive analytics om besluitvorming te ondersteunen en …

Lees verder »

Congresverslag e-Identity 2019

Op woensdag 13 februari vond de 4e editie van het e-Identity congres plaats. Met meer dan 140 bezoekers was het een dag vol kennisuitwisseling en inspiratie. In deze blog lichten wij 5 thema’s uit die gedurende de dag regelmatig ter …

Lees verder »

Wanneer wordt een getal data?

Data of informatie Voor een computer staat er 11111111. Dat is de binaire weergave van het decimale getal 255. Maar als u naar dat getal 255 kijkt, wat ziet u dan? Een simpele reeks enen en nullen (of alleen maar …

Lees verder »

eHerkenning: de digitale sleutel voor ondernemers

“eHerkenning is de digitale sleutel voor ondernemers”, vertelt Marcel Wendt, CTO en oprichter van Digidentity. “Momenteel hanteren veel bedrijven nog eigen inlogmiddelen, maar met de komst van de nieuwe wet worden ze voor veel onlinediensten verplicht eHerkenning met minstens betrouwbaarheidsniveau …

Lees verder »

Identity & Access management binnen KLM

Op 13 februari vindt het e-Identity congres plaats: het congres waarbij de stakeholders en end-users van digitale identiteit oplossingen samen komen. Op dit congres host Geoffrey Huizinga, Product Owner Customer Identity Teams bij KLM Dutch Airlines, een sessie over Customer …

Lees verder »

Data scientist: onmisbaar voor uw organisatie

Hoe komen we tot de inzichten die het mogelijk maken om onze organisatie te sturen op basis van data? De data scientist is inmiddels een onmisbare kracht voor iedere organisatie die zijn bedrijfsresultaten wilt verbeteren met behulp van data. Als …

Lees verder »

Data, wat kunnen we er nou eigenlijk mee?

Data is tegenwoordig onmisbaar voor iedereen. Waar u ook komt, u heeft er te maken met data. Maar wat kunnen we er nou eigenlijk mee? In deze blog laat Mark Albers, Adviseur Veiligheid & Innovatie bij Van Aetsveld, zien dat …

Lees verder »

4 competenties van een Data Scientist

Hoe mooi is het als we data uit onze organisatie kunnen combineren tot beelden die iets zeggen over hoe we ervoor staan? Hoe onze omgeving reageert op ons, zodat we kunnen anticiperen in plaats van reageren. Hoe komen we tot …

Lees verder »

Data visualisatie is onmisbaar voor uw organisatie

Het verzamelen van data wordt steeds makkelijker maar het communiceren van de waardevolle informatie die in deze data zit lijkt steeds ingewikkelder. Een juiste communicatie van data is belangrijk voor het addresseren en oplossen van organisatievraagstukken en uitzetten van de …

Lees verder »

Wat maakt een goede DPO? – Risicosturing

Bron: PMPartners Geschreven door: Sergej Katus[1] Deze tweede blog in de reeks ‘Wat maakt een goede DPO?’ gaat over risicosturing. Dat klinkt paniekerig, maar juist een goed DPO weet risico om te keren in rust en houvast. We zien hoe …

Lees verder »

Datagedreven aanpak van ondermijning

Op 19 september 2018 vond het congres ‘Ondermijning & georganiseerde criminaliteit’ plaats in de Lik in Utrecht. Ondermijningsproblematiek bestaat o.a. uit zorgfraude, drugs, woonfraude, uitbuiting en mensenhandel. Een belangrijk onderwerp dat op het congres naar voren kwam is: ‘Data gedreven …

Lees verder »

Data management is niet alleen een ICT feestje

Data management wat is het? Met de komst van intelligence en advanced analytics, zoals machine learning, komt het besef binnen organisaties dat data management onlosmakelijk verbonden is met structureel succes. Data management is echter niet een ICT feestje met data …

Lees verder »

Wat maakt een goede Data Protection Officer (DPO)?

Auteur: Sergej Katus [1] De Data Protection Officer (DPO) heet in het Nederlands de ‘Functionaris Gegevensbescherming’, kortweg FG. DPO’s spelen een  belangrijke rol bij de bescherming van persoonsgegevens. Essentieel is dat die rol goed wordt ingevuld. Maar wat maakt een goede …

Lees verder »

Op zoek naar mijn eigen ik: here IAM!

Hoe nu verder met Identity en Access Management? Door: Johan de Jong, Thoughtleader Digital Government bij CGI Tientallen username en password combinaties. Meerdere soft tokens met pincodes. Een password manager op mijn smartphone die ik open met mijn vingerafdruk. Dat …

Lees verder »

Klanttevredenheid begint bij tevreden medewerkers

Stap voor stap verbeterde de tevredenheid van de klanten van Achmea. Maar volgens de medewerkers stelde Achmea het klantenbelang niet altijd centraal. Rara, hoe kan dat? “Een interessante combinatie van marketingcommunicatie en verandermanagement, zo omschrijft José Rouwenhorst haar baan als …

Lees verder »

Hoe persoonlijk mag digitale marketing worden?

In aanloop naar het congres Customer Experience en Data Driven Innovation, spraken wij Lars van de Ven. Lars is sinds 1 januari 2016 werkzaam voor het programmateam Innovatie & Fintech van de Autoriteit Financiële Markten. Binnen de AFM houdt Lars …

Lees verder »

Data Update | eBook Data & Privacy

Op 25 mei 2018 gaat met de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) nieuwe wetgeving gelden in de gehele Europese Unie voor iedere organisatie, publiek of privaat voor het verwerken van persoonsgegevens. Dit heeft veel impact op de manier …

Lees verder »