De financiële sector wordt vaak gezien als de bloedsomloop van de samenleving, als geld dat door een systeem wordt gepompt. “Ik zie het echter als de hersenen. De financiële sector bepaalt waar het geld naartoe gaat en speelt daarom een …
Lees verder »Vijf vragen over de ESG-rapportage in het jaarverslag
De ESG-rapportage is dankzij de Europese CSRD-richtlijn verplicht in het jaarverslag van bedrijven. Zij geven hiermee inzicht in hun prestaties op het gebied van environment, social en governance (ESG). Je toont bijvoorbeeld aan welke maatregelen de organisatie neemt op het …
Lees verder »Hoe richt je jouw rol als financial controller effectiever in?
Je hebt als financial controller veel verschillende taken: naast inhoudelijk vakman, ben je adviseur, begeleider en coach. Je draagt bij aan vergaande strategische beslissingen vanuit financiële expertise. Hierbij stel je jezelf vaak vragen: hoe zet je complexe vraagstukken om naar …
Lees verder »Financiële sector goed op weg met klimaatdoelstellingen
Met de ondertekening van het klimaatcommitment in juli 2019 hebben banken, pensioenfondsen, verzekeraars en vermogensbeheerders aangegeven mee te doen aan de uitvoering van het Klimaatakkoord van Parijs en het Nederlandse Klimaatakkoord. De partijen spraken af dat zij uiterlijk in 2022 …
Lees verder »TJIP creëert nieuwe basis voor klantreizen met Delftse innovatiekracht
Het kiezen, afsluiten en aanpassen van financiële producten kan behoorlijk complex zijn. Daarom creëert het Delftse TJIP ‘smart journeys’ voor financieel dienstverleners. Volgens CEO Igor Gavic maken deze ‘klantreizen’ slim gebruik van data en expertise. „Gebruikers krijgen overzicht en inzicht …
Lees verder »Hoe word je als controller steeds meer een businesspartner?
Je lijkt als controller steeds meer op een businesspartner. Je draagt niet alleen financieel inhoudelijke verantwoordelijkheid, maar voorziet het financieel management van advies en denkt kritisch mee over strategie. Deze vernieuwde rol vraagt om krachtige communicatie vanuit een sterke houding, …
Lees verder »Customer experience management is tegenwoordig essentieel
Customer experience management is essentieel om relevant te zijn en blijven voor klanten. Financiële organisaties bevinden zich namelijk in een snel veranderende omgeving boordevol transities, wet- en regelgeving en nieuwe spelers. Goede customer experience (CX) is dan ook erg belangrijk …
Lees verder »Vier stappen voor betere duurzaamheidsverslaggeving middels de ESG-rapportage
Grote organisaties moeten aan de slag met hun ESG-rapportage zodat zij op tijd voldoen aan de nieuwe CSRD-wetgeving. Beursgenoteerde bedrijven moeten vanaf 2024 voldoen aan de wetgeving, maar het advies is om nu alvast te starten. Overige grote ondernemingen hebben …
Lees verder »Hoe je de klantreis verbetert met Neuromarketing en Gedragspsychologie
De vier voordelen van een Europese digitale identiteit
Publieke en private partijen gebruiken hun digitale identiteit om zich online te identificeren en om persoonlijke informatie te verifiëren. Welke voordelen heeft dit voor organisaties én consumenten? Wat voor impact heeft het op privacy en digitale veiligheid? Jacob Boersma, onafhankelijk …
Lees verder »