Hoe sla je als financiële instelling een brug tussen je klant, de data over die klant en technologische ontwikkelingen? Dat is het thema van het Next in Finance-congres op 3 april. Een van de sprekers is Alexander Zwart van Rabobank. …
Lees verder »5 vaardigheden voor een succesvolle en toekomstbestendige Assistent Controller
Het is duidelijk dat de werkomgeving binnen finance steeds dynamischer en complexer wordt. Door nieuwe bergen informatie, nieuwe automatiseringstechnieken en andere technologische ontwikkelingen neemt de vraag naar professionals met de juiste vaardigheden toe. De positie van finance professionals zoals: controllers, …
Lees verder »Identity management: ‘Convenience en privacy bijten elkaar niet’
Aldus Michiel van der Veen. Michiel van der Veen is thought leader op het gebied van digital ID en biometrie én spreker op het e-Identity Congres. Identity management speelt een steeds belangrijkere rol in bedrijven. Met welke trends moet je rekening houden …
Lees verder »Hoe gebruiksvriendelijk en veilig zijn wachtwoorden anno 2018 nog?
Kent u dat probleem? U heeft eindelijk een wachtwoord bedacht dat u kunt onthouden en het liefst overal voor wilt gebruiken. Maar dan volgt het probleem: wachtwoordvereisten. Bij de ene website moet u zich houden aan het minimum aantal tekens …
Lees verder »Blockchain in identity management; een hype, een mythe of een lifechanger?
Op 13 februari 2019 wordt voor de vierde keer het e-Identity congres georganiseerd. Een van de hoofdthema’s van het congres is het gebruik van innovatie binnen identity management. We spraken Frans van Ette, coalition manager bij de Dutch Blockchain Coalition …
Lees verder »3 blokkades voor Instant Payments in Nederland
Door: Fred Bär (Payments Advisory Group) Als vervolg op de blog ‘5 drivers voor Instant Payment in Nederland’ wordt in dit artikel ingegaan op drie blokkades voor Instant Payments in Nederland. Deze belemmeringen zijn ontleend aan het ECB rapport ‘Worden …
Lees verder »Inzet technologie vraagt om principiële keuzes
Nieuwe technieken, zoals nudging of robo-advies, zijn in opkomst. Dit vraagt moreel leiderschap bij pensioenbestuurders, betoogt Jop Versteegt. Want hoe kies je de default? En hoe houd je controle over de zelflerende chatrobot? In de discussie over het nieuwe pensioenstelsel …
Lees verder »Complexiteitsreductie bij pensioenfondsen
AZL heeft een jarenlange ervaring in het samen met klanten doorvoeren van transities. Samen met haar circa 50 klanten is AZL nu bezig om de transitie naar een nieuw pensioenstelsel voor te bereiden. In dat kader werkt AZL ook aan een gestructureerde aanpak voor het reduceren van complexiteit binnen de fondsen.
Lees verder »IORP II en de verplichte interne audit functie
Invoering van IORP II De afgelopen 10 jaar zijn de eisen waaraan pensioenfondsen moeten voldoen al enorm toegenomen. Met de invoering van de IORP II Richtlijn in de Nederlandse wet, komen er weer nieuwe verplichtingen bij. De verplichting “moet van …
Lees verder »Blockchain, pensioenen en vertrouwen; een veelbelovende combinatie
“De Blockchain gaat ons pensioenstelsel radicaal veranderen”, maar ook “de Blockchain, een oplossing voor bijna niets”. Dit zijn recente headlines van artikelen over Blockchain. Fervente voorvechters van Blockchain technologie voeren op dit moment een hevige –online- discussie met sceptici die …
Lees verder »“Techniek in het vakgebied van business controller neemt een vlucht”
Om deelnemers van de Business Controllersopleiding te voorzien van extra tips uit de praktijk, nodigen we iedere editie een nieuwe gastdocent uit. Zo was afgelopen editie Johan Kooistra gastdocent van de opleiding. Johan is werkzaam als Director of Finance and …
Lees verder »Ontwikkelingen voor de functie van de Business Controller
Businessmodellen, technologieën en competentieprofielen… wat zijn de laatste ontwikkelen voor de functie van de business controller? Wij gingen in gesprek met hoofddocent van de Business controllersopleiding Bart Vermaas. Bart is directeur van CFO partners en heeft al meer dan 20 …
Lees verder »Ontwikkelingen met betrekking tot samenstelling jaarrekening
Op 6 november 2018 vindt de 25e editie van Seminar Jaarrekeningactualiteiten plaats. Deelnemers worden door vier experts op de hoogte gebracht van regelgeving, inzichten en actualiteiten omtrent de jaarrekening. Een van deze experts is Prof.dr. Peter Sampers RA. In dit interview …
Lees verder »Bridging the gap between customer, data and technology
Op 28 augustus is de Adviesraad van Next in Finance bij elkaar gekomen. In deze Adviesraad zijn onder andere ING, ABN Amro, Rabobank, Florius, VGZ vertegenwoordigd. Het doel van de bijeenkomst was om te bepalen welke ontwikkelingen er op dit …
Lees verder »5 drivers voor Instant Payments in Nederland
Auteur: Fred Bär (Payments Advisory Group) Een team onderzoekers van Nationale Centrale Banken heeft onder toezicht van de Europese Centrale Bank (ECB) onderzoek gedaan naar Instant Payments (IP). Het rapport met als titel ‘Worden instant retail betalingen de nieuwe norm?’ bevat …
Lees verder »Rabobank: De ethische kant van werken met klantdata
Wilde experimenten met klantdata? Een no go voor de Rabobank, die betrouwbaarheid voor haar klanten hoog in het vaandel heeft staan. Maar hoe zet je die data dan wél slim in? Product Manager Data Lab Martin Leijen van Rabobank vertelde …
Lees verder »e-Book voor de Finance Professional | Zomereditie ’18
Speciaal voor de Finance Professional hebben wij dit zomer e-Book samengesteld. Het e-Book bevat artikelen van onze docenten & vakexperts, diverse praktische tips, inspirerende interviews en cases uit de praktijk van de afgelopen periode. Wij hopen dat het u inspiratie …
Lees verder »“Jaarrekening heeft langste tijd gehad”
In aanloop naar het jaarlijkse Seminar Jaarrekeningactualiteiten interviewden wij Hans Verkruijsse. Hans is op 6 november docent van het pre-seminar, dat dit jaar gaat over het onderwerp: data en uw jaarrekening. Welke functie hebben data bij het samenstellen van de …
Lees verder »Achmea Bank: De klantbehoefte kennen door feedback en data
De afgelopen tien jaar verliepen stormachtig voor de hypotheeksector. Manager Customer Experience José Rouwenhorst van Achmea Bank leidde op Next In Finance een rondetafelsessie over de weg naar een klantgedreven organisatie. Maar wat waren de stappen die haar eigen organisatie …
Lees verder »Tips voor de jaarrekening van 2018
Op 6 november 2018 vindt de 25e editie van het Seminar Jaarrekeningactualiteiten plaats. Deelnemers worden op deze dag in 6 uur tijd volledig op de hoogte van alle regelgeving, inzichten en actualiteiten. Prof. Dr. Martin Hoogendoorn RA, Prof. Dr. Arjan …
Lees verder »Controller, ontdek verrassende analyses
Als controllers meer verrassende analyses maken. Goed. Maar welke dan? Vraag een CFO waar controllers meer aan moeten doen. Nog steeds wijzen de antwoorden in dezelfde richting: controllers moeten meer met “verrassende analyses” komen. Ze moeten meer speuren naar onbenutte kansen …
Lees verder »ABN AMRO: Samenwerken met de klant voor een nóg beter product
Ontwikkeling moet gedreven worden door wat de klant wil, doet en zegt. Dat is de overtuiging van Chief Digital Officer Frank Verkerk en Managing Director of IT Solutions Michel van Drie van ABN AMRO. Ze vertelden op Next in Finance …
Lees verder »Bekijk nu of jouw bedrijf in KPMG’s Customer Experience Excellence Top 100 staat
KPMG’s Global Customer Advisory Lead, Julio Hernandez, verzorgde op het Next in Finance event de key note speech. Hij belichtte in zijn verhaal de belangrijke onderwerpen voor het creëren van een uitstekende klantervaring. Daarnaast gaf hij een sneak preview van …
Lees verder »Leest u wel efficiënt?
Mark Tigchelaar is breinexpert. Hij leert mensen met zijn bedrijf UseClark hoe je grote hoeveelheden informatie kan absorberen. In dit blog kijken we naar een tweetal insights die Mark heeft gedeeld. Geconcentreerd lezen, we vinden het steeds lastiger! Dagelijks verwerken …
Lees verder »Hoe verhoogt u op een simpele manier de productiviteit binnen uw organisatie?
Door: Thomas Buus Madsen | Bookboon Hoe vaak ziet u problemen ontstaan door miscommunicatie? Bijvoorbeeld dat projecten vertragen of niet goed lopen. En hoeveel bedrijfsprocessen zouden makkelijker verlopen wanneer contact tussen collega’s soepeler gaat? Investeren in soft skills Alhoewel vele …
Lees verder »Veranderen in een complexe wereld: 5 tips
Wendbaar zonder extra overlegstructuur Door: Wilma Jongsma | LEON Leernetwerk De wereld verandert continu en steeds sneller. Dat merkt u zelf ook, in uw organisatie. Een tijdelijke oplossing vinden voor vraagstukken of veranderingen is niet meer van deze tijd. Het …
Lees verder »Customer Experience is booming!
Customer Experience is booming! En ook de financiële sector moet er aan geloven. Hoe gaat VGZ om met Customer Experience en op welke manier zetten zij Data in om Customer Experience te verbeteren? Op 27 maart 2018 was Niels van …
Lees verder »Tips om de klantbeleving in uw organisatie te verbeteren – deel 5
In deze column geeft Sydney Brouwer, spreker & Specialist Klantgerichtheid maandelijks een tip om de klantbeleving van uw organisatie te verbeteren. Sydney Brouwer’s Customer Support Tip 5: Deze 5e tip is alweer de laatste tip en brengt dus ook een eind …
Lees verder »De rol van Customer Experience nu én in de toekomst
Customer Experience is geen franje aan de Customer Journey maar een essentiële voorwaarde voor het creëren van onderscheiden vermogen. KPMG deed onderzoek binnen de financiële sector en geeft aan de hand van een infographic inzicht in de rol van Customer …
Lees verder »Wrap-up van de Conferentie Goed voorbereid op PSD2
Op 8 maart 2018 heeft de Conferentie ‘Goed voorbereid op PSD2’ plaats gevonden in het NH Hotel te Amsterdam Zuid. Dagvoorzitter Gijs Boudewijn, directeur Betaalvereniging, sloot de succesvolle dag af door middel van een luchtige Wrap-up die het verloop van …
Lees verder »De controller moet de organisatie in
Jan Willem van der Linden is hoofddocent van de vijfdaagse cursus Financial Control (5 dinsdagen in oktober en november). Wat zijn volgens hem de grootste uitdagingen voor de financial controller in 2018? En hoe kunnen ze zich daar het beste …
Lees verder »Tips om de klantbeleving in uw organisatie te verbeteren – deel 4
In deze column geeft Sydney Brouwer, spreker & Specialist Klantgerichtheid maandelijks een tip om de klantbeleving van uw organisatie te verbeteren. Sydney Brouwer’s Customer Support Tip 4: De vorige tip gemist? Lees deze hier terug Waarom jouw focus op klantbeleving slechts …
Lees verder »9 don’ts van Evidence Based Customer Experience Management
Geschreven door: Daan Noordeloos, Circle Lead Organizational Development bij Transavia Ik volg al jaren met veel plezier het politieke landschap in de Verenigde Staten. Het zal niemand ontgaan zijn dat daar ander politiek klimaat heerst waarin #FakeNews een dominante rol speelt. Een …
Lees verder »Tips om de klantbeleving in uw organisatie te verbeteren – deel 3
In deze column geeft Sydney Brouwer, spreker & Specialist Klantgerichtheid maandelijks een tip om de klantbeleving van uw organisatie te verbeteren. Sydney Brouwer’s Customer Support Tip 3: Vier factoren die elke klant enthousiast maken De eerste 2 tips om de …
Lees verder »Verras je interne klant met inzichten die hij zelf niet heeft
Wat is het verband tussen de voortschrijdende automatisering en robotisering en de veranderende rol van van de controller? En wat is de invloed van de veranderende externe wet- en regelgeving, zoals de nieuwe privacywet maar ook tax, compliancy en externe …
Lees verder »Data inzetten om juridisch en financieel gedoe te voorkomen
Veel mensen kennen DAS van de juridische dienstverlening; denk aan de bekende rechtsbijstandsverzekering. DAS heeft echter ook een andere tak, credit management, en opereert in dit marktsegment onder namen als DAS, Cannock Chase en EDR. Deze bedrijven verzorgen onder meer …
Lees verder »Van ‘product- en kanaal’ naar ‘klant denken’
Onlangs spraken wij Ralph van Dam, Head of Digital, Centraal Beheer Bedrijven. Op 27 maart is Ralph spreker op het event: Next in Finance; Customer Experience & Data Driven Innovation. Wij stelden hem onder meer de vraag: zit de zakelijke …
Lees verder »Artificial Intelligence verbetert onze dienstverlening
Soms wordt Artificial Intelligence (AI) omschreven als een wondermiddel. Als een oplossing voor alle vragen op het gebied van de verwerking van data. Dat is het – vooralsnog – niet, meent Wido van Heemstra van ABN AMRO. Maar dat AI …
Lees verder »AVG en PSD2 nog omgeven door onduidelijkheid
Op 25 mei treedt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking; een maatregel die ook voor financiële instellingen nogal wat consequenties heeft. Marta Borrat Frigola (ABN AMRO) laat er haar licht over schijnen. Marta Borrat Frigola studeerde rechten aan de …
Lees verder »Het is zover: de PSD2 is van start! Maar waar staan we nu?
De nieuwe EU-richtlijn PSD2 moet per 13 januari 2018 ingevoerd zijn. Minister Dijsselbloem heeft in oktober al bij de Tweede Kamer aangegeven dat deze datum voor Nederland niet haalbaar is. Het streven is dat zoveel mogelijk landen dit wel hebben ingevoerd. …
Lees verder »The threat of PSD2 and how getting the basics right will help incumbent financial service providers prosper
I remember a situation around 10 years ago when I was applying for a mortgage from my bank. However, when making the application I was faced with the fact that I had to complete a complicated form to apply for the …
Lees verder »Op zoek naar mijn eigen ik: here IAM!
Hoe nu verder met Identity en Access Management? Door: Johan de Jong, Thoughtleader Digital Government bij CGI Tientallen username en password combinaties. Meerdere soft tokens met pincodes. Een password manager op mijn smartphone die ik open met mijn vingerafdruk. Dat …
Lees verder »Wat zijn de belangrijkste roadblocks voor een data gedreven organisatie?
Data is de nieuwe olie. Een veelgenoemde uitspraak. Iedereen begrijpt dat data ingezet kan en moet worden om de bedrijfsvoering te verbeteren. Maar dan is er de praktijk. Waar lopen veel mensen en organisaties tegenaan? Wat zijn roadblocks om data …
Lees verder »Dagvoorzitter e-Identity Congres blikt vooruit
Voor de Toekomst van de Digitale Identiteit (eID) citeer ik graag William Gibson: “The future is already here — it’s just not very evenly distributed“, de eID van de toekomst is er al, alleen ongelijk verdeeld. Volgens mij is dat …
Lees verder »Integrale klantenreis levert waardevolle inzichten op
Univé had in twee jaar maar liefst 25 klantenreizen op de planning staan. De eerste reizen leverden een heleboel verbeterpunten én een dilemma op: wat te doen met alle uitkomsten uit de klantreizen en vooral waar te beginnen? Dus besloot …
Lees verder »Klanttevredenheid begint bij tevreden medewerkers
Stap voor stap verbeterde de tevredenheid van de klanten van Achmea. Maar volgens de medewerkers stelde Achmea het klantenbelang niet altijd centraal. Rara, hoe kan dat? “Een interessante combinatie van marketingcommunicatie en verandermanagement, zo omschrijft José Rouwenhorst haar baan als …
Lees verder »Tips om de klantbeleving in uw organisatie te verbeteren – deel 2
In deze column geeft Sydney Brouwer, spreker & Specialist Klantgerichtheid maandelijks een tip om de klantbeleving van uw organisatie te verbeteren. Sydney Brouwer’s Customer Support Tip 2: De eerste tip gemist? Lees deze hier terug! Managers, zo stimuleer en faciliteer …
Lees verder »Digital signatures (re-) invented: 5 value-adding features
Bron: Connective Today, almost everyone has heard of the convenience of putting digital signatures on a contract or any other type of digital document and many have even experienced it. As digital signature solutions become more widely accepted, software providers …
Lees verder »Rabo eBusiness: maakt de online klantreis mogelijk
Rabo eBusiness is de Digital Identity Service Provider (DISP) die een variëteit biedt aan inlog-, identiteits-, signeer en archiveeroplossingen. Dit ontzorgt zakelijke klanten in hun online klantbediening en vergemakkelijkt en verbetert de digitaliseringsslag die zij willen maken. Rabo eBusiness is …
Lees verder »Impressie van Jaarrekeningactualiteiten 2017
Op 7 december 2017 heeft het Seminar Jaarrekeningactualiteiten plaatsgevonden. Op deze dag heeft onder meer Hans Verkruijsse een presentatie gegeven aan de enthousiaste groep, over de ontwikkelingen met betrekking tot de verslaggeving. Niet alleen werd daarbij stil gestaan bij de …
Lees verder »E-Book voor de Finance Professional | Wintereditie
De tijd is aangebroken waarin we aftellen naar 2018. Naast het vieren van de feestdagen met familie en vrienden kijken we ook alvast vooruit naar het volgende jaar. Welke doelen wilt u graag bereiken in 2018? Dit e-Book voor de …
Lees verder »Hoe persoonlijk mag digitale marketing worden?
In aanloop naar het congres Customer Experience en Data Driven Innovation, spraken wij Lars van de Ven. Lars is sinds 1 januari 2016 werkzaam voor het programmateam Innovatie & Fintech van de Autoriteit Financiële Markten. Binnen de AFM houdt Lars …
Lees verder »Tips om de klantbeleving in uw organisatie te verbeteren – deel 1
In deze column geeft Sydney Brouwer, spreker & Specialist Klantgerichtheid maandelijks een tip om de klantbeleving van uw organisatie te verbeteren. Sydney Brouwer’s Customer Support Tip 1: Verandering nodig? Zo start je een bottom-up beweging in je organisatie! Wil jij …
Lees verder »Dynamische identiteit en het waarborgen van je privacy
Vandaag de dag wordt er met of zonder je medeweten een digitale identiteit van je opgebouwd. Of je een website bezoekt, of je hoogst persoonlijke medische gegevens downloadt, het feit dat je digitale acties onderneemt wordt geregistreerd. Je bewust zijn …
Lees verder »eHerkenning maakt identificatie en autorisatie makkelijker
Waar ondernemers op dit moment apart moeten inloggen bij elke overheidsorganisatie, kunnen zij in de toekomst gebruik maken van één inlogmiddel. Nu zeven grote overheidsorganisaties, waaronder het UWV en de Belastingdienst, overstappen op eHerkenning neemt het systeem een hoge vlucht. …
Lees verder »“Opleiding ‘Data Protection’ zit boordevol praktijkvoorbeelden”
Theorie is pas werkelijk nuttig als je weet hoe je deze moet toepassen. Daarom zijn de docenten van de verkorte opleiding Data Protection voor Financials als geen ander thuis in de praktijk. Neem advocaat Cathérine Jakimowicz. Ze is gespecialiseerd in …
Lees verder »Veilige omnichannel identificatie-oplossingen
Bron: AMPgroep Steeds meer zaken kunnen online geregeld worden. Voor overheid en bedrijfsleven is het van cruciaal belang om de natuurlijke identiteit van burgers of consumenten te kunnen verifiëren met de online identiteit. Met online zakendoen wil je er simpelweg …
Lees verder »Globally emerging markets are the challenge
The keynote speaker on our conference, Emma Lindley, has been essential in the development of the UK digital identity market since 2003. Because of her broad knowledge in e-Identity, we asked her some questions about her view on Identity in …
Lees verder »PSD2: tips van experts & toezichthouders
De invoering van PSD2 komt er aan, maar er zijn nog veel vragen onbeantwoord. Daarom hebben we diverse PSD2 experts en toezichthouders een tweetal vragen voorgelegd omtrent de invoering ervan. Lees in dit artikel welke tips zij voor u hebben. …
Lees verder »Uw klantbeleving optimaliseren? 3 tips van Lana Zepcan, Customer Experience Professional van 2017
Deze maand heeft Lana Zepcan, Customer Experience specialist, Allianz Benelux de prijs in ontvangst mogen nemen voor de Customer Experience Professional van het Jaar 2017. Euroforum vroeg haar om organisaties 3 tips te geven om de klantbeleving te optimaliseren. 1. …
Lees verder »
Euroforum Blog Het kennis blog van Euroforum