Finance en Control

Waarom moet je een adequate jaarrekening samenstellen?

Een jaarrekening samenstellen is in de hedendaagse bedrijfswereld cruciaal, omdat de verslaggeving naar stakeholders de Nederlandse economie beïnvloedt. “Organisaties zonder gedegen verslaggeving ontvangen namelijk geen financiële middelen van aandeelhouders en banken om te opereren”, zegt Martin Hoogendoorn, Hoogleraar Externe Verslaggeving …

Lees verder »

Financiering als hersenen van de energietransitie

De financiële sector wordt vaak gezien als de bloedsomloop van de samenleving, als geld dat door een systeem wordt gepompt. “Ik zie het echter als de hersenen. De financiële sector bepaalt waar het geld naartoe gaat en speelt daarom een …

Lees verder »

Vijf vragen over de ESG-rapportage in het jaarverslag

De ESG-rapportage is dankzij de Europese CSRD-richtlijn verplicht in het jaarverslag van bedrijven. Zij geven hiermee inzicht in hun prestaties op het gebied van environment, social en governance (ESG). Je toont bijvoorbeeld aan welke maatregelen de organisatie neemt op het …

Lees verder »

Financiële sector goed op weg met klimaatdoelstellingen

Met de ondertekening van het klimaatcommitment in juli 2019 hebben banken, pensioenfondsen, verzekeraars en vermogensbeheerders aangegeven mee te doen aan de uitvoering van het Klimaatakkoord van Parijs en het Nederlandse Klimaatakkoord. De partijen spraken af dat zij uiterlijk in 2022 …

Lees verder »

Hoe word je als controller steeds meer een businesspartner?

Je lijkt als controller steeds meer op een businesspartner. Je draagt niet alleen financieel inhoudelijke verantwoordelijkheid, maar voorziet het financieel management van advies en denkt kritisch mee over strategie. Deze vernieuwde rol vraagt om krachtige communicatie vanuit een sterke houding, …

Lees verder »

Customer experience management is tegenwoordig essentieel

Customer experience management is essentieel om relevant te zijn en blijven voor klanten. Financiële organisaties bevinden zich namelijk in een snel veranderende omgeving boordevol transities, wet- en regelgeving en nieuwe spelers. Goede customer experience (CX) is dan ook erg belangrijk …

Lees verder »